Puhutaan ensimmäisenä 8ty8beautystä. Olin kuolannut 8ty8beautyn sivuja vaikka kuinka kauan ennen kuin tein ensimmäisen tilaukseni sinne aikanaan.
Nettisivuista voi huomata, ettei verkkokauppa panosta mitenkään erityisesti visuaalisuuten, koska verkkosivut on melko, hmm, alkukantaiset. Niillä ei myöskään ole kovin helppo seikkailla, koska jos esimerkiksi olet China Glaze lakkojen sivulla, jossa on tuoreimmat kokoelmat ja klikkaat Color Club logoa sivun ylälaidassa, et suinkaan pääse tuoreimpiin Color Club lakkoihin, vaan 2008 vuonna julkaistuihin, eikä tuolta sivulta ole edes pääsyä tuoreimmalle sivulle, vaan pitää navigoida etusivun kautta. (Koittakaa itse, niin ymmärrätte mitä yritän selittää, saattaa sanoin kuvattuna kuulostaa kummalliselta.) Vaikka nettisivut itsessään ole mitenkään suuri motivaattori lakkojen ostolle, on silti visuaalinen siisti ilme ja helpo navigointi mielestäni osa hyvää asiakaspalvelua ja firman imagon ylläpitämistä.
Asiakaspalvelu on toinen, josta en voi 8ty8beautyä kiittää. Kun ensimmäisen kerran tilasin tuolta ja kysyin sähköpostitse postikuluja, sain kyllä vastauksen, jossa kerrottiin ensiksi postikulut väärin 11 lakalle (onneksi osasinkin olettaa postikulujen olevan suuremmat kuin sähköpostissani luvattiin) ja viestissä oli myös maininta miten kymmenien lakkojen kimppatilaus vakuutetulla lähetyksellä olisi parempi. Tilasin kuitenkin lakat varautuen korkeampiin postikuluihin ja tyytyväisenä jäin odottamaan shipping invoicea, joka tulikin muutamaa päivää myöhemmin... väärällä osoitteella ja puhelinnumerolla. Lähetin nopeasti peloissani asiakaspalautetta peläten, että oma pakettini on lähtenyt Helsinkiin jollekin tuntemattomalle ja itse jään neljä kymppiä köyhempänä parkumaan kun firma sanoo vain no can do ja jatkaa bisneksiään iloisina. No päivää myöhemmin sain uuden shipping invoicen, tällä kertaa oikealla osoitteella ja edelleen väärällä puhelinnumerolla. En saanut mitään pahoittelua sydänkohtauksen aiheuttamisesta, enkä minkäänlaista selitystä tapahtuneesta. Pari viikkoa jouduin pakettejani odottelemaan ja vasta kun sain lakkani kotiin turvallisesti, pystyin hengittään. Sen jälkeen 8ty8beauty oli aika viimeisenä lempinettikauppojen listalla.
Nyt olenkin lämmennnyt 8ty8beautylle uudemman kerran. Uusin, ja positiivisin, kokemus on nyt viimeisimmästä tilauksesta. Tilasin kuusi lakkaa 1.7 vapaapäiväni aamuna, kun jenkeissä kaikki vielä nukkuivat. Shipping invoicen sain sähköpostiini myöhemmin samana päivänä ja jäin odottelemaan lakkojani luultavasti parin viikon päästä. Positiivinen yllätys oli löytää postin noutolappu postiluukusta 7.7 ja saada pakettin käsiini tasan viikkoa tilauksen jälkeen. Normaalilla yksityishenkilön lähettämällä postipaketilla menee noin 6 arkipäivää Suomen ja New Yorkin osavaltion välillä, jossa 8ty8beauty sijaitseen (testattu on :D), joten pakettini tuli omasta milestäni todella nopeasti perille. Tällä kertaa en jaksanut paskaa asiakaspalvelua vaan laitoin tilauksen viitteeksi jotain tyylillä "last time I ordered 6 nail polish from here and I paid $15 of postage fees, so if your shipping hasn't changed much, I'm okay with the shipping fees". Nettipankin kautta laskin maksaneeni $16 postikuluja, eli menee mielestäni vielä kohtuuden rajoissa. Olin todella tyytyväinen tähän viimeiseen tilaukseeni, joten ehkä 8ty8beautyssä sittenkin toimii joku.
Itse olen siis aika neutraalilla mielellä tätä nettikauppaa kohtaan. Parannettavaa heiltä kyllä löytyisi etenkin asiakaspalvelun suhteen, mutta huonomminkin he voisivat toimia. Tarinoita eri nettikaupoista on kuitenkin yhtä monta kuin ostajia. Toisilta olen kuullut kauhutarinoita ja toiset taas ovat erittäin tyytyväisiä. Viimeisimmän tilaukseni kohdalla laskin maksaneeni noin 4,5euroa yhdestä lakasta, joten hinta on mielestäni erittäin kohtuullinen vielä. Tottakai olen kuullut juttua vielä huonommasta asiakaspalvelusta kuin mitä itse olen saanut, mutta pitää ottaa huomioon, että jokainen ihminen lukee eri tavalla rivien välistä lyhyissä sähköpostiviesteissä. Suosittelisin kyllä ehdottomasti muitakin tilaamaan täältä lakkoja, mutta huomioimaan sen, että ostaminen ei välttämättä ole pelkkää ruusuilla tanssimista. Mielummin kuitenkin kestän pienet ärsykkeet, kuin maksan yli tuplahinnan lakoista Suomessa.
Faktatietona vielä:
- New Yorkin Long Islandilla sijaitseva firma
- Nettikaupassa China Glazen, Orlyn ja Color Clubin lakoja, Art Club linereitä, sekä erilaisia hoitolakkoja, päällyslakkoja ja nail art tarvikkeita
- Postikulut kuudella lakalle $16 Suomeen, olettaisin että 12 lakkaa menee noin $30-32 postikuluilla, elleivät ole viimeisen puolen vuoden aikana asiaa muuttaneet
- Lakat pakataan kolmen lakan minilaatikoihin, joissa valmistajat lähettävät lakat nettikaupalle. Pehmustus sanomalehdillä ja ikinä yksikään lakkani ei ole rikkoutunut kuljetuksessa
- Omien pakettieni saapumiseen on aina mennyt viikosta kahteen, mutta kaupan välillä ruuhkautuessa jo pelkän invoicen saamiseen voi mennä useita viikkoja
- Asiakkailta paljon negatiivista ja positiivista palautetta
Ja jottei postaus mene ihan liian raskaaksi, voin vielä näyttää yhden haul kuvan ostoksistani:
Eli siis China Glazen BFF, 2NITE, L8R G8R, Orange Marmelade ja Kiwi Cool Ada sekä Color Clubin Love 'Em, Leave 'Em.
Tuo Orange Marmelade on virallisesti ensimmäinen back up pullo lakkaa, jonka olen ikinä ostanut ja silloin kun China Glaze päättää lakkauttaa tämän sävyn, pitää mun varmaan ostaa sitä viisi pulloa varastoon, koska se nyt sattuu olemaan ainut oranssi, josta osaan oikeasti pitää.
Mun fiksaationi noita China Glazen OMG sarjan lakkoja kohtaan on kohta täyttymässä, kun keväällä keksin haluta niistä melkein jokaisen, ja China Glaze on jo lopettanut noiden sävyjen valmistuksen (miten ois uusi hologrammikokoelma???). Nyt kuitenkin omistan näistä kaikki paitsi violetit sävyt LOL ja IDK, joista näistäkin ensimmäienn on matkalla luokseni. Toisenkin tilaan varmaan ihan kohta kunhan saisin ensiksi päätettyä, iskenkö OPIn Flutter Summer himotukset tulemaan kanssa Ebayn kautta samassa tilauksessa :D
---
I mostly wrote this post for the folks in Finland who haven't heard that much about 8ty8beauty. It's basicly the same rant everyone else has: customer service sucks, but products are cheap and all that shit. I really don't see point in translating this because I don't have anything too special to say that you haven't heard already dozen of times.
kiitos, hyvä ja tarpeellinen postaus!
VastaaPoistaGreat haul! Love the holos!!
VastaaPoistaI heard we can still get flat rate boxes from TD, just fill your cart as usual, don't pay and ask for the flat rate box (haven't tried it myself though).
H: ihanaa, että auttoi (:
VastaaPoistachocaddict: whoa, reading your comment was the cherry on top on my already pretty perfect day (: I have to try if they'd still do flat rates. I've got some OPI lemmings and I so don't wanna pay ebay prices + horrible shipping in those :D
The company does suck, but like you said the prices are GREAT!
VastaaPoistaOlinkin juuri miettinyt tuolta tilaamista, että tämä postaus tuli juuri oikeaan aikaan, kiitos:)
VastaaPoistaJackie S.: yes, they'd really need to do something about their customer service and other things so that people would buy their polishes from them because the company is nice, bot just because of the prices
VastaaPoistashiny: hyvä, että auttoi (:
Paljon ne siis maksais euroina postikulut ?
VastaaPoistano siis viime kesänä ainakin 6 lakan postkulut oli ton 16 dollaria, eli tämänhetkisen kurssin mukaan noin 11,29e euroina. kannattaa kurkkia forexin sivuilta aina minkä verran dollarit on euroissa tämänhetkisen kurssin mukaan
VastaaPoistajep :) kiitti :)
VastaaPoista