26.5.2011

Edustavaa mainostusta

Eilen mainitsin, että olin ihan täysin unohtanut yhdet kuvat puhelimeeni, jolle irvistelin Lontoossa todella todella suuresti. Päivämäärä osoittaa, että nää oli siltä yhdeltä päivältä, jonka aikana käveltiin niin miljoona kilometriä, että mun jalkapohjani olivat tehdä lakon päivän pääteeksi. Mä pystyn oikeesti kävelemään lomilla ihan mielettömiä matkoja ja tää oli eka kerta kun mun piti pitää itseni koko ajan liikkeessä, koska jos erehdyin istumaan, tuntui että jalat pettävät alta kun niitä yritän käyttää. Kyseessä oli myös päivä, jolloin taisin jättää kameran hotellille, joten sen takia kuvatkin on ihanaa kännykkälaatua.

Mutta siis, me seisottiin mun kaverin kanssa metrotunnelissa odottamassa metroa, kun mun silmäni kiinnittyy isoon mainokseen, joka tunnelin seinillä on. Siinä mainostettiin Nokian N-mikälieneekään tällähetkellä, älypuhelinta. Kuvalla, jossa oli naisella nätit kynnet ja maailman kamalimmat kynsinauhat.


Kuvan mainostekstinä oli jotain "this picture was taken with Nokia N(whatever)". Ja mua ällötti. Nyt mua harmittaa kun mulla ei ollut omaa kameraa mukana, että oikeasti näkisitte kuinka kamalat nuo kynsinauhat olivat mutta pikkukuva ehkä vähäntarkentaa asiaa:


Mun reaktioni oli hyi. Hyihyihyi ja päädyin pitämään kaverilleni varmaan perustavan luokan saarnan siitä, miten tärkeä kynsinauhoistaan on pitää huolta. Nuo kynnethän on ihan nätit, mutta itseäni hirvitti ne kynsinauhat.

Sen jälkeen jäin pohtimaan mainoksen sanomaa. Kun kyse on nokiasta, oletan että mainoksen pointti oli tosiaan tuo "katsokaa kuinka hyvää jälkeä kännykkäkameralla voi saada (järjettömän photoshoppauksen jälkeen)" ja ei mitään muuta. Että ihmiset ajattelisivat, että ompas nätti kuva ja kivat kynnet. Tätä mainosta tuskin oli tarkoitettu pelkästään kynsifriikeille vinkiksi "kato kuinka hyviä kuvia puhelimella voi saada, ne paljastaa kuolleimmatkin kynsinauhasi". Tottakai mahdollisuutena voi olla toi viimeinenkin, mutta uskallan väittää, että 75% ihmisistä menisi täysin ohi sen mainoksen sanoma. 

Lähinnä mua itseäni kauhistutti se, millaisen mainoskuvan nokia on valmis laittamaan 3x5 metriseen mainosbanneriinsa, ja miten tuota mallia ei yhtään hävetä sen kynsinauhat. Tämä oli taas malliesimerkki siitä, miten kauniit kynnet voi todella helposti näyttää todella kamalilta. 

Näin jälkikäteen kirjoittaessani tästä jää vähän sellainen olo, että koko postauksella ei ole mitään asiaa, mutta oli pakko jakaa teidän kanssa nämä kynnet, tai pikemminkin kynsinauhat, jotka saivat ainakin itselläni kylmät väreet kulkemaan selkää pitkin. Tällaiset mainoskuvat pitäisi kieltää lailla.

6 kommenttia:

  1. Ja näyttää olevan kynnetkin tehtynä ihan kynsinauhasta asti...Ei kyllä mitenkään kovin edustava kuva. Yleensä aina ihaillen katsoo mainoskuvien kynsiä ;)

    VastaaPoista
  2. Miksi ihmeessä noin järkyttävä mainoskuva?!! Aivan järkyttävät kynsinauhat :OO

    VastaaPoista
  3. Mun mielestä kellään yksittäisellä ihmisellä toi ei olis paha, mutta kun tehdään joku supermakromainoskuva, niin sen pitäisi olla jo vähän tarkempaa :D

    VastaaPoista
  4. Nauratti vähän lukiessa.
    Eikös kaikki aina valita siitä, kun ihmisille (lähinnä nuorille) mainosten kautta annetaan epärealistisia kuvia esim. naiseudesta, nimenomaan sillä järkyttävällä photoshoppauksen määrällä kun malleilta poistetaan jokainen ihohuokonen, luomi ja selluliitti ja kehdataan vielä väittää että tällaiselta sinunkin pitäisi näyttää.
    Ehkä Nokia on vain aikaansa edellä laittamalla "oikeita ihmisiä" mainoksiinsa.

    ♥ Noora

    VastaaPoista
  5. MaijuS: juu, kummallista :D

    M1rka: niimpä!

    Laura: joo, oon samaa mieltä! muiden ihmisten kynsinauhoista oon vähän sellaisella whatever floats your boat -fiiliksellä, et jokainen saa tehdä mitä tykkää, muttei sentään mainoksessa

    Noora: aivan :D voisiko nokia olla niin fiksu, että aloittaa vastaiskun kynsinauhoista :DDD

    Veeu: (:

    VastaaPoista

Thanks for taking your time and commenting

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...